اهداف درس: درس آشنایی با مفهوم های بافتی و ریز ساختاری سنگ ها؛ شناسایی پیوند بین دگرگونی و دگرریختی در سنگ ها؛ شناسایی ویژگی های بافتی و -
جنبش شناختی سنگ ها در پهنه های بُرش .
مباحث درس: مباحث درس -
1 - تعریف ها، تعیین و تفسیر مراحل دگرشکلی، رابطه بین مراحل دگرشکلی و رویدادهای دگرگونی .
2 - تعریف بافتار (fabric) ، باف ت (texture) ، ریزساخت (microstructure) ، تبلور، بازتبلور، بازیابی (recovery) .
3 - جریان و دگرشکلی، دگرشکلی و کرنش، کِشنده بافتا ر (fabric attractor) ، روانه شناسی (rheology) .
4 - سازوکار دگرشکلی، شکستگی شکننده تنش آواری، انحلال و نهشتگی، کاستی های شبکه بلوری کانی ها )نقطه ای، خطی و صفحه ای(، دگرریختی -
درون بلوری، دوقلویی و شکنجی شدن (twinning and kinking) ، بهبود، بازبلورش )ایستا و پویا(، خزش پخشی حالت جامد، جریان دانه ای،
فراخمیرش، خزش ناباروهرینگ، خزش کابِل، خزش هارپر دُرن، خزش انحلالی، دگرشکلی برخی کانی های مهم سنگ ها )کوارتز، کلسیت، قلدرسپار، -
الپوین(، قانون های جریان و نقشه های سازوکار دگرشکلی (deformation map) ، دیرینه پیزومترها، تنش سنجی و دماسنجی به کمک
ریزساختار. توصیف، انواع، سازوکارهای شکل گیری، روش برداشت و تحلیل برگوارگی، خطوارگی، خط ساخت سنگ (L-tectonites) ورویه ساخت
سنگ (S-tectonites) ، جهت یافتگی ترجیحی شبکه بلورشناختی. برگوارگی ها )رخ، شبست وارگی، گنیس وارگی، استیلولیت، کنگره ای(،
ریزچین ها، شکنج ها (kink) و نوارهای شکنجی (kink band) ، ریزگسلها، سازوکارهای تشکیل این عنصرهای صفحه ای .
5 - پهنه های بُرش، انواع پهنه های برش )ناب، ساده، عمومی(، گسل سنگ های شکننده، مومسنگ ه ا
)میلونیت ها(، فیلونیت ها، شاخص های سوی برش، بافت S-C و S-C ، ماهی میکا، چین های نیامی، انواع
دنباله های شکفته بلورها .
6 - جاهای بازشدگی، رگه ها، سایه های کرنش، لبه ها (fringes) ، بودین ها .