اهداف درس: این درس یکی از دروس ضروری مورد نیاز دانشجویان کارشناسی ارشد در گرایش شیمی آلی است که زمینه لازم را برای دانشجویان جهت آشنایی و تسلط بر اصول شیمی ترکیبات هتروسیکل را فراهم می آورد.
مباحث درس: مقدمه آشنایی با ترکیبات هتروسیکل روشهای نامگذاری ترکیبات هتروسیکل Heterocyclic Nomenclature روش نامگذاری کلاسیک یا عمومی روش های نامگذاری سیستماتیک حلقه های سه عضوی مقدمه جنبه های ساختاری و واکنش اهمیت وجود حلقه های سه عضوی در محصولات طبیعی ، دارو و مواد معرفی و سنتز و واکنش های حلقه های سه عضوی داری یک هترواتم و دو هترو اتم، انواع حلقه های اشباع و غیر اشباع آزیریدین: انواع روشهای سنتز و واکنش ها، خصوصیات فیزیکی، واکنش آزیریدین ها آزیرین: انواع روشهای سنتز و واکنش ها، خصوصیات فیزیکی، واکنش ها دی ازیریدین ها: انواع روشهای سنتز و واکنش ها، خصوصیات فیزیکی، واکنش ها اکسیران(اپوکسید): انواع روشهای سنتز و واکنش ها، خصوصیات فیزیکی، واکنش ها تیران(اپی سولفید): انواع روشهای سنتز و واکنش ها، خصوصیات فیزیکی، واکنش ها اکسازیریدین: انواع روشهای سنتز و واکنش ها، خصوصیات فیزیکی، واکنش ها حلقه های چهارعضوی مقدمه معرفی و سنتز و واکنش های حلقه های چهار عضوی داری یک هترواتم و دو هترو اتم، انواع حلقه های اشباع و غیر اشباع اکستان: سنتز و واکنش ها و ویژگی تی اتان: سنتز و واکنش ها و ویژگی آزت: سنتز و واکنش ها و ویژگی آزتیدین: سنتز و واکنش ها و ویژگی دی اکستان: سنتز و واکنش ها و ویژگی - منبع اصلی درس(منبعی که دانشجو باید در این درس تهیه کند): Heterocyclic chemistry by John A. Joule & Keith Mills,2010. Principles of modern Heterocyclic Chemistry, Paquette, 1968. 5- منابع فرعی درس (منبعی که دانشجو باید به آن رجوع کند): Handbook of Heterocyclic Chemistry, Katritzky,1989. The Chemistry of Heterocycles, Eicher,2013. Name Reaction in Hetrocyclic ChemistryLi,j, 2005. Heterocyclic Chemistry, Gilchirst, 2007. 6- وظایف دانشجویان در طول نیمسال: با توجه به آموزش مجازی پاسخ گویی و مشارکت دانشجویان در طول جلسات کلاس سبب بهبود کیفیت تدریس خواهد شد. دانشجویان موظف به حضور فعال در کلاسها میباشند، شرکت در بحثهای کلاسی، طرح پرسش، و پاسخ به سوالهای طرحشده در کلاس.1- دانشجویان موظف به حل تمرین¬های دادهشده هستند و باید در بحث و توضیح تمرینها در کلاس مشارکت فعال داشته باشند.2- دانشجویان هم چنین موظف هستند برخی ژورنالهای مرتبط را به منظور پیدا کردن مقالات اخیر در ارتباط با تمرینها و موضوع¬های درسی مطرحشده مطالعه نمایند.3- 7- شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجو (نمره اختصاصیافته به هر فعالیت اعلام شود): این مربوط بخش مربوط به اینجانب از 10نمره می باشد. میانترم: 4 نمره (2 نمره کتبی، 1 نمره شفاهی، 1 نمره فعالیت کلاسی و تمرین آزمون نهایی: 6 نمره (3 نمره کتبی، 2 نمره شفاهی، 1 نمره تمرین و فعالیت کلاسی)عملی: -پروژه/ سمینارو امتحان کلاسی وحل تمرین: 1 نمره ارفاقی