به گزارش روابط عمومی دانشگاه به مناسبت ایام ضربت خوردن و شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع)، فرصت را مغتنم شمرده و گزیده ای از بیانات آن امام همام درباره دانش و دانشمندان، بصورت "ویژه نامه خبری" ارائه میگردد.
حضرت علی (ع) به کرات در موقعیتهای گوناگون جوانان را در مسیر زندگی و تعلیم به تقوا و پاک دامنی، تقویت اراده، استفاده از فرصت جوانی، بزرگ منشی، وجدان اخلاقی، تجربه اندوزی و رعایت آداب معاشرت و دوستی در زمان کسب علم دعوت کرده اند و پسندیده است که جامعه دانشگاهی بیش از پیش نسبت به این ویژگیهای نیک انسانی توجه عملی داشته باشند.
بنابراين لازم است گوش جان به کلمات گهربار مولي الموحدين علي(ع) بسپاريم و نگاهي هر چند گذرا به اين موضوع ارزشمند در نهج البلاغه داشته باشيم به اين اميد که رهگشاي دانش پژوهان باشد.
نهج البلاغه به عنوان گزيده اي از خطبهها، نامهها و کلمات قصار امام علي(ع) بزرگترين اثر جاودانه در دايره فرهنگ، علم و انديشه بشري است که هر پژوهشگر ژرف نگري آن را بالاتر از کلام بشر و پايينتر از کلام خالق مييابد و لقب "اخ القرآن" (برادر قرآن) را زيبنده آن ميداند و اذعان مينمايد حضرتش(ع) در هر ميداني که گام مينهد چنان حق مطلب را ادا ميکند گويي تمام عمر خويش را به بحث و پژوهش درباره همان موضوع پرداخته است.
ابعاد دانش اهل بيت (س) و امام علي(ع):
ايشان در چند جا، ابعاد دانش اهل بيت (س) را معرفي مي نمايند از جمله مي فرمايند:
"خاندان پيامبر مايه حيات دانش و نابودي جهل اند. بردباريشان شما را از دانش آنها خبر ميدهد... اهل بيت پيامبر(ع) دين را چنان که سزاوار بود، دانستند و آموختند و عمل کردند نه آن که شنيدند و نقل کردند. زيرا راويان دانش بسيار، اما حفظکنندگان و عملکنندگان به آن اندکند" (خطبه 239)
اميرالمومنين به صراحت ابعاد دانش خود را معرفي کرده و به زيبايي هرچه تمامتر ميفرمايند: "اي مردم! پيش از آن که مرا نيابيد آن چه ميخواهيد از من بپرسيد که من راههاي آسمان را بهتر از راههاي زمين ميشناسم." (خطبه 189)
ارزش دانشمندان:
"اي کميل! ثروت اندوزان بيتقوا مرده اند. گر چه به ظاهر زنده اند اما دانشمندان تا دنيا برقرار است زنده اند. بدنهايشان گرچه در زمين پنهان اما ياد آنان در دلها هميشه زنده است." (حکمت 147)
نقش دانشمندان در استواري دين و دنيا:
حضرت به جابربن عبدا... انصاري ميفرمايند "اي جابر! استواري دين و دنيا به چهار چيز است: عالمي که به علم خود عمل کند و جاهلي که از آموختن سرباز نزند، بخشنده اي که در بخشش بخل نورزد و فقيري که آخرت را به دنيا نفروشد" (حکمت 372)
مسئوليت علما و دانشمندان در ترويج دانش:
اميرالمومنين مسئوليت خطير دانشمندان را در آموزش گوشزد مي نمايند و مي فرمايند: "خدا از مردم نادان عهد نگرفت که بياموزند تا آن که از دانايان عهد گرفت که آموزش دهند." (حکمت 478)