چاپ        ارسال به دوست

بیانیه پایانی اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی منتشر شد

به گزارش روابط عمومی متن بیانیه پایانی شصت و یکمین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که روزهای 9 و 10 خردادماه در محل سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار شد،به نقل از وزارت علوم به شرح ذیل است. 

                                                                 بسمه تعالی

       بیانیه شصت  و یکمین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی

هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ(سوره مبارکه جمعه-آیه دوم)

این اجلاس همزمان با دهه کرامت و در آستانه سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد و شرکت‌کنندگان ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب شکوهمند اسلامی و در راستای تحقق دانشگاه خردورز و حکمت‌بنیان و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سند تحول دولت سیزدهم با تأکید بر اهمیت جایگاه فعالیت‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور به بررسی کارشناسی مسائل جاری و آتی حوزه آموزش عالی پرداختند. شرکت‌کنندگان در این اجلاس بر اهمیت اجرایی‌سازی راهبردهای تحولی حوزه آموزشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور به سمت دانشگاه حکمت‌بنیان و تمدن‌ساز تأکید نمودند. این اجلاس با شعار "دانشگاه تمدن‌آفرین و حکمت‌بنیان: شاگردپروری، برنامه‌محوری و آمایش آموزش عالی" شروع به کار نمود و با بررسی پیش نویس آیین نامه‌ها، شیوه‌نامه ها و بخشنامه‌ها در 14 نشست تخصصی، ملاحظات اجرایی در سطح سیاستگذاری و اجرایی مورد بررسی قرار گرفت. توجه به تحقق سند دانشگاه اسلامی، نقشه جامع علمی کشور، اسناد توسعه پنج ساله و سایر اسناد بالادستی مرتبط در حوزه آموزش عالی از رئوس مباحث مطروحه در نشست‌های تخصصی بود. معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار اخیر با دانشجویان، پیرامون چالش‌ها، اهداف و راهکارهای تحقق کامل آمایش آموزش عالی بحث و گفتگو نمودند. در پایان شرکت کنندگان در راستای دستیابی به اهداف این اجلاس، بندهای ذیل را به عنوان بیانیه اجلاس ارائه می نمایند:

  1. آمایش آموزش عالی یکی از محورهای اصلی تحول در نظام آموزش عالی کشور می‌باشد. توجه همزمان به تطبیق مشاغل با نیازهای بازار کار، محتوای مشاغل و حفظ رویکردهای آینده‌نگرانه در تحقق اهداف راهبردی کشور در ساماندهی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور و گسترش رشته‌های تحصیلی مورد تأکید است. در این مسیر می‌بایست توجه ویژه ای به موضوع آمایش و ماموریت‌های ویژه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی داشت. پیش نویس شیوه نامه ساماندهی اجرای رشته‌های تحصیلی مبتنی بر نیاز محوری و اشتغال و پیش نویس آیین نامه مأموریت گرایی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در راستای تحقق سند سیاست‌ها و ضوابط اجرایی آمایش آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
  2. در راستای تحقق دانشگاه تمدن­آفرین و حکمت‌بنیان بر اجرایی‌سازی عالمانه ایجاد دانشگاه‌های حکمت‌بنیان و تاسیس دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی آینده در برخی دانشگاه‌های منتخب با الگوی مدیریتی برنامه محور تأکید شد.
  3. در راستای کارآمدتر نمودن نظام آموزش عالی، مقرر گردید در سال 1402 به میزان ۲۰ درصد از کدرشته محل‌هایی که ظرفیت پذیرش دانشجو و نرخ اشتغال آنها پایین بوده است، ساماندهی شود. رشته‌های علوم و فناوری های راهبردی آینده، برخی رشته‌های علوم پایه، علوم انسانی و رشته‌های مرتبط با امنیت غذایی از این قاعده مستثنی هستند.
  4. آیین نامه ارتقاء مرتبه علمی اعضاء هیأت‌علمی یکی از اثرگذارترین آیین‌نامه‌های جهت‌دهنده فعالیت‌های دانشگاه و اعضای هیأت‌علمی است. در این راستا تقویت بخش آموزشی آیین‌نامه ارتقاء مرتبه علمی اعضاء هیأت‌علمی و تدقیق شاخص‌های آموزشی و نقش آفرینی اعضاء هیأت‌علمی در تحقق برنامه‌های تحولی دانشگاه مورد تأکید می‌باشد.
  5. افزایش توان مهارتی و اشتغال‌پذیری دانشجویان یکی از محورهای تحول آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد. معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی ضمن تأکید بر اجرایی‌سازی مصوبه جلسه 954 شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی مبنی بر افزودن بسته دروس مهارتی-اشتغال‌پذیری به تعداد 3 الی 15 واحد درسی در رشته‌های تحصیلی دوره‌های کارشناسی بر تطابق برخی از واحدهای درسی به آمایش و مأموریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تأکید نمودند و پیش نویس شیوه‌نامه‌های مرتبط با اجرایی‌سازی این مصوبه و چارچوب تدوین و بازنگری برنامه‌های درسی به تصویب رسید. همچنین، افزودن پیوست اشتغال و پیوست اجتماعی و تمدنی به برنامه‌های درسی در بازنگری برنامه‌ها، مورد تاکید قرار گرفت.
  6. افزایش کیفیت آموزشی و تأکید بر اجرای صحیح مقررات آموزشی یکی از محورهای پیشرفت علمی می‌باشد. بدین جهت رعایت دقیق مقررات آموزشی، برگزاری منظم کلاس‌ها و ارتقاء توانمندی اعضاء هیأت‌علمی در فعالیت‌های آموزشی مورد تأکید می‌باشد. همچنین پیش نویس آیین‌نامه یکپارچه مقررات آموزشی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادات معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی جهت ارائه به شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی به تصویب رسید.
  7. نظام جامع آموزش جامعه و صنعت رویکردی استوار در مسیر تحقق آموزش هدفمند است. بدین جهت بر تحقق نظام جامع آموزش جامعه و صنعت در بخش‌های مختلف تأکید می‌شود. همچنین مقرر گردید در راستای تحقق نظام جامع آموزش جامعه و صنعت و پاسخگویی به نیازها، در رشته محل‌هایی که توسط جامعه و صنعت مورد حمایت قرار می‌گیرند تا میزان 40 واحد درسی در برنامه درسی به نیازهای واحد متقاضی تخصیص یابد. پیش نویس شیوه‌نامه‌های مرتبط با حمایت شغلی از دانشجویان توسط جامعه و صنعت و نحوه تدوین برنامه‌های درسی حرفه‌ای به تصویب رسید.
  8. برنامه محوری، استادمحوری و شاگردپروری از ارکان برنامه‌های آموزشی نظام آموزش عالی می‌باشد. در این راستا بر جایگاه مهم اساتید راهنمای آموزشی به عنوان نقطه آغاز استادمحوری و شاگردپروری تأکید می‌شود و ایجاد مرکز تعالی تدریس در دانشگاه‌های معین استان مصوب شد.
  9. خانواده یکی از ارکان جامعه ایرانی و اسلامی است و دانشگاه به عنوان بستر جامعه نخبگانی کشور مسئولیتی خطیر در حفظ و ارتقاء جایگاه خانواده در کشور بر عهده دارد. در همین راستا، رویکردهای خانواده‌محور و ایجاد دانشکده‌ها خانواده و رشته‌های مرتبط با تحکیم بنیان خانواده در فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌ها می­بایست مورد اهتمام جدی قرار گیرد.
  10. اصلاح نظام حکمرانی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی (به عنوان بخش مهمی از ارکان نظام آموزش عالی) با رویکرد نقش‌آفرینی تمدن‌آفرین این دانشگاه‌ها مورد تأکید می‌باشد.
  11. توجه به فناوری‌های نوین آموزشی در راستای افزایش کیفیت انتقال محتوای علمی و دانشگاهی مورد تأکید قرار گرفت و پیش‌نویس نظامنامه آموزش الکترونیک به تصویب رسید.
  12. در راستای جلب مشارکت نخبگان، دانشمندان و اساتید برجسته دانشگاه‌ها و مؤسسسات آموزش عالی کشور در تصمیم‌سازی‌های آموزشی، الگوی شبکه نخبگانی برنامه‌ریزی و گسترش آموزش عالی مورد تأکید و حمایت قرار گرفت.
  13. مدل یکپارچه رشته ­های تحصیلی کشاورزی و منابع طبیعی در کلیه مقاطع تحصیلی و با تأکید بر ماده 23 قانون افزایش بهره­وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب شد.

ضمن تشکر از صاحبنظران و متخصصانی که در برگزاری هرچه باشکوه­تر شصت و یکمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مشارکت نمودند، ابراز امیدواری نموده که با همت مضاعف و تلاش مجاهدانه دانشگاهیان در عرصه‌های سیاستگذاری و اجرا شاهد نقش‌آفرینی موثر دانشگاه‌ها در تحقق تمدن نوین اسلامی به عنوان آرمان بزرگ انقلاب باشیم.

                                                                           

                                                                                والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


١٤:٢٤ - چهارشنبه ١٧ خرداد ١٤٠٢    /    عدد : ٣٩٣٣    /    تعداد نمایش : ١١٧٦


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج