English | فارسی
,
 
university photo

 

تاریخچه

همزمان با تشكيل شوراي نظارت و سنجش آموزش در دانشگاه ­ها و مؤسسات آموزش ­عالي در اواخر دهة 1360، به منظور كمك به اجراي مصوبات آن و گسترش ارتباط مطلوب و سالم بين دانشگاه­ ها و وزارت متبوع، طبق بخشنامه وزارتي، در هر يك از دانشگاه ­ها دفتري به نام”دفتر نظارت و سنجش آموزش“ زير نظر معاونت آموزشي دانشگاه تشكيل گرديد. وزارت‌ فرهنگ‌ و آموزش‌­عالي در شهريور ماه‌ سال‌ 1370، در تجديد نظري‌ در نمودار سازماني‌ خود ”دفتر نظارت‌ و سنجش‌ ‏آموزش“ را به‌ ”دفتر نظارت‌ و ارزيابي‌ آموزش‌­عالي“ تغيير نام‌ داد و هم‌ اكنون‌ نيز تحت‌ همين‌ عنوان‌ به ‌فعاليت‌ مشغول‌ است‌. در 9/8/1377 ”اساسنامه شورای نظارت و ارزيابی دانشگاه­ ها و موسسات آموزش­ عالی و پژوهشی“ و به دنبال آن ”آيين نامه تشکيل ‏دفاتر نظارت و ارزيابی دانشگاه­ ها و موسسات آموزش­ عالی و پژوهشی“ توسط وزارت‌ فرهنگ‌ و آموزش­ عالي به دانشگاه­ ها ابلاغ گردید‏. متعاقب آن در تاريخ 24/1/1387 آيين نامه جديد تشكيل و نحوه فعاليت دفاتر نظارت و ارزيابي دانشگاه ­ها و موسسات آموزش عالي به تصويب وزير علوم، تحقيقات و فناوري رسيده که زیر نظر مستقیم رئیس دانشگاه تشکیل و شروع به فعالیت کنند. در همین راستا دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته در سال 1391 به منظور ارزیابی، نظارت و ارتقاء کیفیت آموزش و پژوهش تاسیس گردید.

شرح وظایف

1- اجراي مصوبات شوراي نظارت و ارزيابي دانشگاه.

2- ايجاد هماهنگي با واحدهاي تابعه در دانشگاه به منظور جمع‌آوري اطلاعات و آمار مورد نياز.

3- تجزيه و تحليل اطلاعات مربوط و ارايه گزارش به شوراي نظارت و ارزيابي دانشگاه.

4- همكاري با گروه‌هاي اعزامي نظارت و ارزيابي از طرف وزارت علوم، تحقيقات و فناوري.

5- ايجاد هماهنگي و ارتباط ميان شوراي نظارت و ارزايابي دانشگاه و دفتر نظارت و ارزيابي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري.

6- تهيه گزارش مربوط به كيفيت آموزشي دانشگاه بر اساس الگوهاي تنظيم شده از سوي شوراي نظارت و ارزيابي آموزشي كشور و ارايه آن به رياست دانشگاه جهت انعكاس به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در پايان هر نيمسال تحصيلي.

7- ارزيابي روش تدريس اعضاء هيأت علمي دانشگاه و تلاش در جهت انتخاب مناسب‌ترين روش تدريس براي هر موضوع درسي از طريق تكميل فرم‌هاي پرسش‌نامه توسط دانشجويان و نظرخواهي از دانش‌آموختگان در مورد نقاط قوت و ضعف نحوه آموزش در دانشگاه.

8- هماهنگي و پي گيري اجراي طرح ارزيابي دروني گروه هاي آموزشي.

9- جمع‌آوري و ارايه نظرات و پيشنهادهاي لازم در جهت اصلاح و بهبود كيفيت آموزشي در دانشگاه.

10- بررسي و تصويب طرح‌هاي مربوط به نظارت و ارزيابي دانشگاه.

11- بررسي و ارزيابي مستمر كاركرد گروه‌هاي آموزشي، دانشكده‌ها و واحدهاي دانشگاهي و ارايه گزارش به معاون آموزشي و پژوهشي دانشگاه.

12- بررسي مشكلات و موانع رشد كيفي آموزش در دانشگاه و ارايه طرح‌هاي مناسب جهت بهبود و افزايش سطح كيفي آموزشي دانشگاه.

13- برنامه ريزي و ارزيابي منظم فعاليت‌هاي مديران مرتبط با امور آموزشي دانشگاه.

14- پيشنهاد برگزاري دوره‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي براي اعضاي هيأت علمي و مديران دانشگاه در جهت ارتقاي كيفيت آموزشي و مديريت آموزشي دانشگاه.

15- انجام بررسي‌هاي لازم در زمينه تغيير و يا توسعه برنامه‌هاي درسي و آموزشي و ارايه پيشنهاد به معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي.

16- نظارت بر نحوه اجراي امتحانات پايان ترم دانشگاه.

17- نظارت بر حسن اجراي مقررات آموزشي دانشگاه و ارايه گزارش موارد تخلف به معاونت آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشگاه.

18 - ارتباط با دانشگاه‌هاي معتبر جهان و كسب اطلاع از نحوه تلاش‌ها و دستاوردهاي نوين در زمينه نظارت و ارزيابي آموزش و استفاده بهينه از آن.


صفحه در 0.37 ثانیه ایجاد شد.