چاپ        ارسال به دوست

هتلینگ؛ راهکار کرونایی دانشگاه‌های بزرگ برای اسکان دانشجویان

آن طور که پیداست کرونا قرار است مدت‌ها میان ما بماند و ما باید سیستمی جدید برای زندگی و زیست در کنار این ویروس منحوس انتخاب کنیم؛ در حوزه دانشگاهی، دانشگاه‌ها برای حفظ سلامت دانشجویان و اسکان آنها در خوابگاه‌ها سیستم هتلینگ یا اسکان موقت را برگزیده‌اند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از ایرنا، اواخر شهریورماه ۹۹ دکترمجتبی صدیقی معاون وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان اموردانشجویان به ایرنا درخصوص اسکان دانشجویان گفت: ترم جدید بصورت ترکیبی یعنی حضوری و مجازی برگزار خواهد شد و ما برای بخش‌هایی نظیر واحدهای عملی، پایان‌نامه‌ها و امور مربوط به آزمایشگاه‌ها طبیعتاً باید پیش‌بینی حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها را داشته باشیم. یکی از موارد مهم در این زمینه، ظرفیت پذیرش دانشجویان خوابگاهی است که باید به طور قطعی امکان این اسکان در خوابگاه‌ها فراهم شود تا دانشجویان دچار مشکل نشوند.

دکترصدیقی همچنین تاکید کرد: جمع‌بندی دانشگاه‌ها درخصوص نحوه اسکان دانشجویان خوابگاهی برای ترم جاری این بود که ما حداکثر بتوانیم ۴۰ درصد ظرفیت خوابگاهی را برای پذیرش دانشجویان در ترم جاری آماده کنیم و بیشتر از این امکان پذیرش وجود ندارد. البته این ظرفیت ممکن است در برخی از دانشگاه‌ها ۲۰، ۳۰ یا حتی ۴۰ درصد باشد اما قطعاً ما بیشتر از ۴۰ درصد دانشجویان را در خوابگاه‌ها پذیرش نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهد گرفت، افزود: پیش‌بینی‌های لازم را برای اجرای این پروتکل‌ها انجام دادیم حتی ضدعفونی خوابگاه‌ها روزانه یا گاهی دو بار در روز نیز انجام خواهد گرفت و دستورالعمل بهداشتی ما در ترم جای نیز همان دستورالعمل اعلام شده قبلی است. بنابراین دانشگاه‌ها باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که اگر دانشجوی خوابگاهی دارند حضور آن‌ها در یک زمان اتفاق نیفتد.

رئیس سازمان اموردانشجویان درخصوص سنجش دانشجویان مبتلا به کرونا در ترم جاری نیز گفت: مراکز بهداشت در دانشگاه‌ها موظف هستند در بحث خوابگاه‌ها پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند؛ ممکن است پزشک یا پرستار مستقر وجود داشته باشند و با در نظر گرفتن یک اتاق مستقل افراد مشکوک در آن مکان و در نهایت به مرکز درمانی انتقال داده می‌شوند.

وی افزود: همه دانشگاه‌ها در سطح استان‌ها می‌توانند از دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان پشتیبان استفاده کنند و هماهنگ می‌شود تا از خدمات این دانشگاه‌ها به شکل جدی‌تر برای کنترل بیماری استفاده شود و هر دانشگاهی باید با یک دانشگاه علوم پزشکی استان هماهنگ باشد تا سرویس‌های بهتری به دانشجویان بدهیم.

سازمان امور دانشجویان تصمیمات فوق را برای حفظ سلامت دانشجویان و اسکان آنها در خوابگاه‌ها با امنیت بالا را برنامه ریزی کرده است و دانشگاه‌ها نیز با این رویکرد که سلامت دانشجویان بر هر مسئله‌ای اولویت دارد، برنامه ریزی های دقیقی را برای اسکان دانشجویان اتخاذ کرده‌اند که به آنها اشاره می‌شود.

*دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ اسکان دانشجویان در اتاق‌های تک نفره

دکتراحمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر با بیان اینکه در دانشگاه حدود هزار و ۲۰۰ اتاق داریم، اظهار داشت: سعی شده که خوابگاه‌ها به صورت تک نفره و در اتاق‌های بزرگ، بصورت دو نفره باشد.

وی ادامه داد: در صورتی که دانشجویان در اتاق‌های خوابگاهی به صورت تک نفره اسکان داده شوند، ظرفیت خوابگاهی دانشگاه هزار و ۲۰۰ دانشجو خواهد بود و اگر در برخی اتاق‌ها دو نفر اسکان داده شوند، ظرفیت خوابگاهی دانشگاه حدود هزار و ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر خواهد بود.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: بر اساس پروتکل‌های وزارت علوم ما برای اسکان دانشجویان در خوابگاه‌ها سخت گیرانه عمل کردیم و قصد داریم که اسکان دانشجویان در اتاق‌های خوابگاهی تک نفره باشد.

دکترمعتمدی گفت: سلف‌های مکمل نیز فعالیت می‌کنند البته سوبسیدهای بیشتری به دانشجویان اختصاص داده خواهد شد و اگر در زمان‌هایی تعداد بیشتری از دانشجویان در دانشگاه حضور یابند، سلف‌های دانشگاه نیز فعالیت خواهند کرد.

دانشجویانی که نیاز به حضور آنها در خوابگاه توسط اساتید و معاونت آموزشی دانشکده‌ها تأیید شود و همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی که پروژه، رساله و کلاس عملی دارند می‌توانند در خوابگاه به صورت موقت حضور پیدا کنند.

*دانشگاه صنعتی شریف؛ دانشجویان تازه ورود در خوابگاه حضور نمی‌یابند

دکترمحمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه اولویت اقامت در خوابگاه‌های دانشگاه با دانشجویان تحصیلات تکمیلی است، به ایرنا توضیح داد: تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی بویژه دانشجویانی که نیاز به فعالیت عملی و کارگاهی برای انجام رساله خود دارند، اگر به حضور در دانشگاه علاقمند باشند، می‌توانند در خوابگاه‌ها اقامت داشته باشند.

وی افزود: برنامه ریزی شده دانشجویان تحصیلات تکمیلی که ساکن سایر شهرها هستند در خوابگاه‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ساکن شوند تا فعالیت‌های پژوهشی و ارتباط با صنعت دانشگاه نیز رونق بیشتری پیدا کند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: برای دانشجویان خوابگاهی و شهرستانی قطعاً غذا به صورت بسته‌هایی با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی تهیه می‌شود.

دکترفتوحی تاکید کرد: تمام درس‌های دانشجویان جدید بصورت مجازی ارائه می‌شود و برنامه‌ای برای اسکان یا حضور آنها در دانشگاه نداریم.

همچنین عماد فاطمی زاده معاون دانشجویی نیز دراین خصوص گفت: اولویت اسکان با دانشجویان تحصیلات تکمیلی که دارای پروژه‌های عملی و آزمایشگاهی هستند به شرط اسکان ایمن است و تا زمانی که دانشجویان تحصیلات تکمیلی اتاق‌ها را تخلیه نکنند برنامه‌ای برای اسکان سایر دانشجویان و به خصوص تازه ورودها نداریم.

وی ادامه داد: چند تن از اساتید دانشگاه و برخی دانشجویان به بیماری کرونا مبتلا شده بودند که خوشبختانه بهبود یافتند.

*دانشگاه تهران؛ اسکان ۳ درصد دانشجویانی که به اینترنت دسترسی ندارند

دکترمحمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران دراین خصوص گفت: برای سال تحصیلی جدید حدود دو تا سه درصد دانشجویانی که در مناطق بدون پوشش اینترنتی زندگی می‌کنند، در خوابگاه‌ها اسکان داده می‌شوند.

وی درخصوص اقدامات دانشگاه با وجود شیوع بیماری کرونا اظهار داشت: برنامه ریزی شده دانشجویانی را که نتوانسته‌اند دسترسی به اینترنت داشته باشند، در خوابگاه‌ها اسکان دهیم که ۲ تا ۳ درصد دانشجویان را شامل می‌شوند.

به گفته دکترنیلی احمدآبادی هم اکنون حدود هزار دانشجوی ارشد و دکتری که اساتید راهنما لزوم حضور آنها را تأیید کرده‌اند، در دانشگاه حاضر و در خوابگاه‌ها اسکان داده شده‌اند.

وی ادامه داد: برنامه ریزی شده تا دانشجویان تهرانی غیرساکن نیز در آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند؛ چراکه دانشجویان ارشد و دکتری نیز برای انجام پروژه‌ها و فعالیت‌های کارگاهی خود باید از آزمایشگاه‌ها استفاده کنند.

رئیس دانشگاه تهران اظهار داشت: برای تعدادی از دانشجویانی که دروس عملی داشتند و امکان ارائه دروس آنها بصورت مجازی وجود نداشت نیز برنامه ریزی هایی انجام داده‌ایم تا به صورت نوبت بندی دانشجویان در دانشگاه و خوابگاه‌ها حضور پیدا کنند و دوره‌های عملی خود را بگذرانند.

همچنین سعید حبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران نیز اظهار داشت: برنامه ریزی شده تا یک سوم دانشجویان تازه ورود در خوابگاه‌ها حضور پیدا کنند و مابقی دروس را به صورت مجازی آموزش ببینند. دانشگاه تهران خوابگاه ثابتی ندارد و دانشجویان به صورت موقت در خوابگاه حضور پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه تهران در تمام مقاطع حدود ۱۱ هزار دانشجو تازه ورود دارد، ادامه داد: کرونا واقعیتی است که ما باید خود را با آن تطبیق دهیم.

*دانشگاه شهید بهشتی؛ حضور دو هفته‌ای نودانشجویان در خوابگاه

دکترسعدالله نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهیدبهشتی گفت: دانشجویان تازه ورود به مدت یک تا دو هفته با سیستم هتلینگ در خوابگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند و تمام جوانب از نظر ماسک، مواد ضدعفونی کننده و ناظران سلامت در نظر گرفته شده است تا سلامت دانشجویان تضمین شود.

وی افزود: برنامه ریزی های امسال با سال‌های گذشته متفاوت است؛ به عنوان مثال خوابگاه‌ها با ظرفیت حدود ۴۰ درصد فعال هستند و جمعیت اتاق‌های ۴ نفره به ۲ نفر و اتاق‌های سه نفره به یک نفر کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی عنوان کرد: یک سازوکار هتلینگ در نظر گرفته‌ایم که دانشجویان در خوابگاه‌ها اسکان موقت شوند همچنین برخی اتاق‌ها را نیز به دانشجویانی اختصاص داده‌ایم که می‌خواهند بصورت موقت در دانشگاه حضور داشته باشند و فعالیت‌هایی درباره پروژه‌های پژوهشی، ارائه رساله و پایان نامه‌ها دارند.

دکترنصیری قیداری درباره برنامه ریزی های انجام شده درخصوص نودانشجویان گفت: برنامه ریزی شده تا دانشجویان تازه ورود به مدت یک تا دو هفته در دانشگاه حضور پیدا کنند. در دانشگاه شهید بهشتی هزار و ۶۰۰ دانشجوی تازه ورود خوابگاهی در کنار دانشجویانی که نیاز به خوابگاه ندارند، پذیرش می‌شوند و تقسیم بندی کرده‌ایم که در طول ترم در دانشگاه و خوابگاه حضور داشته باشند.

*دانشگاه علم و صنعت؛ همه دانشجویان مقطع کارشناسی اسکان نمی‌یابند

به ورودی‌های کارشناسی و مقطع کارشناسی ارشد (ورودی ۹۶ و ماقبل) خوابگاه تعلق نمی‌گیرد و به دانشجویان کارشناسی ارشد که پرپوزال آنها در سامانه گلستان ثبت شده است، حداکثر تا ۵۰ روز و دانشجویان دکتری دارای پرپوزال خوابگاه تعلق می‌گیرد.

*دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی؛ اسکان دانشجویان ارشد و دکتری

سعید رعیتی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: خوابگاه بصورت دائمی به دانشجویان واگذار نمی‌شود اما دانشجویان ارشد، دکتری و دانشجویانی که نیاز به کار کارگاهی و دکتری دارند طبق پروتکل‌های بهداشتی در اتاق‌های یک نفره اسکان داده می‌شوند.

وی ادامه داد: آموزش دانشجویان کارشناسی مجازی است و نیازی به خوابگاه ندارند.

*دانشگاه خوارزمی؛ برنامه‌ریزی برای حضور دانشجویان تازه ورود در خوابگاه

احمد زنگانه معاون دانشجویی دانشگاه خوارزمی گفت: دانشگاه طبق اطلاعیه‌های ستاد کرونا و وزارت علوم عمل می‌کند.

وی ادامه داد: آموزش به طور کامل مجازی است و خوابگاهی نیز به دانشجویان تعلق نمی‌گیرد اما به برخی دانشجویان بصورت دوره‌ای چند روزه خوابگاه تعلق می‌گیرد زیرا باید تراکم کاهش پیدا کند. همچنین آموزش دانشجویان نو ورود مجازی است و خوابگاه به آنها تعلق نمی‌گیرد.

معاون دانشجویی دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: در هر اتاق ۲ نفر اسکان پیدا می‌کنند. همچنین برنامه ریزی شده تا برخی دانشجویان تازه ورود در خوابگاه و محیط دانشگاه حضور پیدا کنند اما هنوز برنامه ریزی ها قطعی نشده است.

*دانشگاه علامه طباطبایی؛ امکان استفاده دانشجویان تازه وارد از خوابگاه

دکترحسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ما در دو دسته خوابگاه دانشجویی داریم، اظهارداشت: دانشجویانی که کلاس حضوری دارند و دانشجویانی که فقط برای تکمیل پایان نامه در دانشگاه حضور پیدا می‌کنند، در خوابگاه اسکان داده شوند. دانشگاه برای آن دسته از دانشجویانی که برای تکمیل پایان نامه می آیند ساختمان‌هایی را در نظر گرفته که آنها برای ۲ یا سه هفته خوابگاه رزرو کنند.

وی ادامه داد: دانشجویان پیشین و تازه وارد که کلاس حضوری دارند در زمان برگزاری کلاس حضوری از خوابگاه استفاده می‌کنند و ما به گونه‌ای برنامه کلاس‌ها را تنظیم کرده‌ایم که دانشجویان به صورت نوبت بندی اسکان داده شوند و ما حدود هزار و ۱۰۰ اتاق داریم و هزار و ۱۰۰ نفر نیز در خوابگاه‌ها حضور داشته باشند تا تمام اتاق‌ها تک نفره با رعایت تمامی پرتکل ها و ضوابط بهداشتی باشد.

دکترسلیمی توضیح داد: سال تحصیلی دانشجویان تازه وارد ۱۵ آبان آغاز می‌شود و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ۶ هفته در دانشگاه حضور پیدا کنند و در خوابگاه‌ها اسکان داده شوند. همچنین ارائه اتاق برای اسکان به دانشجویان اولویت بندی خاصی ندارد و در خواست همه دانشجویان بررسی می‌شود.

*دانشگاه الزهرا (س)؛ اسکان دانشجویان تازه ورود مقطع دکتری

شهلا بختیاری معاون دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) گفت: سعی کرده‌ایم تا از ۵۰ درصد ظرفیت خوابگاه‌ها استفاده می‌شود و همچنین واحدهای عملی را در محل زندگی خود به صورت مهمانی بگذرانند.

وی تصریح کرد: دانشجویان تا جایی که می‌توانند در شهر محل سکونت خود حضور داشته باشند. فعلاً برای تغذیه دانشجویان خوابگاهی در حال رایزنی هستیم و منتظر آمار هستیم و نسبت به تعداد برنامه ریزی می‌کنیم.

معاون دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) عنوان کرد: دانشجویانی که از سوی اموزش حضور آنها تأیید شده است می‌توانند در خوابگاه اسکان داده شوند، همچنین دانشجویان ارشدی که بهمن ۹۹ فارغ التحصیل می‌شوند نیز در خوابگاه حضور خواهند داشت. به طور کلی دانشجویلن با تأیید آموزش و اساید می‌توانند در مواقع نیاز با رعایت تمامی پرتوکل های بهداشتی در خوابگاه اسکان داده شوند.

وی اظهار داشت: دانشجویان تازه ورود دکتری بصورت حضوری در دانشگاه اسکان داده می‌شوند و آموزش تمام دانشجویان تازه ورود کارشناسی و کارشناسی ارشد مجازی است.

بختیاری عنوان کرد: آغاز سال تحصیلی جدید الورودها مجازی است اما دانشجویان تازه ورود مقطع دکتری حضوری است.

*دانشگاه تربیت مدرس؛ ارائه خوابگاه به دانشجویان در ترم آخر پژوهشی

دانشگاه تربیت مدرس برای دانشجویانی که در ترم آخر پژوهشی هستند، تمهیداتی در نظر گرفته تا در صورت نیاز به آزمایش‌های تکمیلی و نیاز به خوابگاه، خوابگاه در اختیار آن‌ها قرار گرفته شود.

ل. س ۴۲/ ل. م ۵۴

 


١٨:٥١ - چهارشنبه ١٦ مهر ١٣٩٩    /    عدد : ٢٢٨٩    /    تعداد نمایش : ١٦٩٥


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج