چاپ        ارسال به دوست

همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران؛

کتاب آینده ای که برمی گزینیم با همکاری دکتر ابراهیم محمدی عضو هیات علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی منتشر شد/ کتابی که می‌خواهد آینده و سرنوشت میلیون‌ها انسان را بهبود بخشد

همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، کتاب آینده ای که برمی گزینیم با ترجمه  مشترک دکتر مهدی قائدی و دکتر ابراهیم محمدی عضو هیات علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی از انتشارات امیرکبیر منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کتاب آینده­ای که بر­می­گزینیم: چگونه از بحران آب و هوایی جان سالم به در ببریم؟ نوشته کریستیانا فیگرس و تام ریوت کارناک طراحان توافق نامه پاریس 2015 است که همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و توسط انتشارات امیرکبیر با ترجمه دکتر مهدی قائدی و دکتر ابراهیم محمدی عضو هیات علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان به زیور طبع آراسته شد.

بر پایه این گزارش امروزه تغییرات آب­و­هوایی در جهان به بحرانی اساسی تبدیل‌شده و مسبب بسیاری از مسائل و دغدغه ­های بشر است. به اعتقاد مترجمان راهکارهای ارائه شده در این کتاب مسیر گذار از بحران آب ­و­ هوایی را نشان می­دهند. زندگی ما، و در واقع بقای جسمانی ما، مستقیماً به طبیعت وابسته است. بنابراین نابودی روزافزون طبیعت و محیط‌ زیست معنای دیگری جز نابودی آینده نسل بشر و فرزندانمان ندارد. ما همه در یک قایق هستیم. یک سوراخ در یک سمت قایق به این معنی نیست که فقط سرنشینانی که در آن­جا نشسته ­اند غرق می ­شوند.


همه ما باهم برنده و یا بازنده می­شویم. نابودی منابع آبی (به ویژه آب­های زیرزمینی)، بحران کم‌آبی و قطعی مکرر آب، فرونشست زمین‌ها، مرگ دریاچه‌ها و دشت‌ها، قطعی و خاموشی‌های مکرر برق و افزایش بی‌سابقه دما در بیشتر مناطق جهان و در پی آن، آتش گرفتن و تخریب میلیون‌ها هکتار از جنگل‌ها، طوفان­ها و سیلاب­های ناگهانی و ویرانگر در بیشتر کشورها، حضور همیشگی ریزگردها در آسمان بیشتر شهرهای کشور، مرگ سالانه بیش از 7 میلیون نفر در اثر آلودگی هوا در جهان (یعنی بیش از آمار کل مرگ­ و­ میر ناشی از کرونا در سرتاسر جهان)، همه از پیامدهای تغییرات اقلیمی و بحران آب ­و ­هوایی هستند.

زمین برای انسان­ها در حال غیرقابل‌سکونت شدن است. بشریت در مورد تغییرات آب­و­هوایی بیش‌ازحد تعلّل کرده است؛ آن­قدر پل­های پشت سر خود را خراب­ کرده­ایم، که نتوانیم بر مشکلات تغییرات آب ­و­ هوایی فائق آییم. باید کاری کرد.

در بهترین حالت، حدود 25 سال برای نجات بشر و این سیاره زمان داریم و هر روزی که می­گذرد، یک روز کمتر فرصت داریم تا شرایط سیاره خود را تثبیت کنیم. اکنون زمان گام برداشتن در این راه است، ولی وقت ما رو به اتمام است؛ بنابراین، باید این مسیر را دوید و این کار را باید از همین لحظه شروع کرد؛ چراکه کمی دیگر، بسیار دیر خواهد بود. این کتاب مسیر دویدن ما را ترسیم می­کند. اهمیت تغییرات آب­و­هوایی و نگرانی در مورد آینده فرزندانمان، مهم­ ترین دلیل نشر این اثر است. امید است که با مطالعه این کتاب و معرفی آن به دیگران و از ‌سویی دیگر اجرای راهکارهای پیشنهادی آن، در ساختن دنیایی بهتر برای فرزندان و عزیزان خود نقشی ماندگار ایفا کنیم.

ما باید نور امیدی برای آیندگان و فرزندانمان باشیم و انتخاب منطقی دیگری جز اقدام هوشمندانه و به‌موقع نداریم. بزرگ‌ترین اقدام و اساسی­ترین تغییری که بشر باید انجام دهد، خداحافظی با سوخت­های فسیلی (به‌عنوان عاملی اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای و تخریب محیط ‌زیست و گرمایش جهانی) و استفاده از انرژی­های پاک است.

به‌عبارت‌دیگر، وقت آن است که قدردان سوخت­های فسیلی بود، آن­ها را کنار گذاشت و با انرژی‌های پاک و پایاتر رو به جلو حرکت کرد. چراکه برای نجات این سیاره و تضمین آینده فرزندانمان، میزان انتشار گازهای گلخانه­ای و مصرف سوخت­های فسیلی باید تا سال 2030 به میزان 50% و تا سال 2050 به صفر خالص کاهش یابد. باید نگاه خود را از «درون زمین و چاه­های نفت» به «آسمان» بدوزیم و از انرژی­های لایزال و پاک «خورشیدی» و «بادی» و ... استفاده کنیم. اما فوری­ترین، مهم­ترین و ارزان­ترین کاری که بشر باید انجام دهد، کاشت درخت و احیای جنگل­هاست. به‌طور خلاصه برای گذر از بحران آب­و­هوایی انقلابی در «تغییر انرژی» و «حفاظت و احیای جنگل‌ها» مورد نیاز است.

بیایم موج بیداری ایجاد کنیم، بیدار شویم و دیگران را نیز بیدار کنیم و دست در دست هم، آینده را به فرزندانمان و ساکنان این سیاره هدیه دهیم!

اين كتاب توسط انتشارات اميركبير در 223 صفحه و هشت فصل به چاپ رسيده است.

صفحات اوليه آن از طريق لينك زير قابل دانلود مي باشد.

 



دانلود فايل : k1.pdf ( 1585KB )


١٣:٠٥ - شنبه ٣٠ ارديبهشت ١٤٠٢    /    عدد : ٣٩٠٠    /    تعداد نمایش : ٩٦٨


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج