چاپ        ارسال به دوست

برگزاری رویداد ملی فناورانه «تا ثریا» در دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته

رویداد ملی "تا ثریا" در دو بخش سرمایه‌گذاری بر روی طرح‌های فناورانه اولویت‌دار و شناسایی و حل نیازهای فناورانه استان کرمان در دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته  برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه  دکتر امین باقی زاده معاون اداری و مالی دانشگاه گفت: این رویداد با همکاری تعدادی از سرمایه‌گذاران کشوری و استانی در دانشگاه تحصیلات تکمیلی، صنعتی و فناوری پیشرفته توسط شرکت پیشگامان توسعه فرایند دانش وابسته به بنیاد تعاون بسیج و معاونت بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه ثارالله برگزار شد.

همچنین رضا خواجه حسنی دبیر جشنواره  خاطرنشان کرد: پشتیبانی از هسته‌های علمی، واحدهای فناور مردمی و شرکت‌های دانش‌بنیان مسئله‌محور از طریق هم‌افزایی و مدیریت زنجیره ظرفیت‌های موجود مالی و اعتباری داخل و خارج سپاه (ایجاد سبد مشترک حمایتی) جهت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های در شرف تأسیس، نوپای دارای پتانسیل رشد زیاد و سریع و شرکت‌های دارای نمونه اولیه فعال با رویکرد حل فناورانه مسائل اولویت‌دار کشور و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است.

رویداد ملی  «تا ثریا» در دو بخش سرمایه‌گذاری بر روی طرح‌های فناورانه اولویت‌دار و شناسایی و حل نیازهای فناورانه استان کرمان فعالیت می‌کند که از 60 طرح معرفی شده به این رویداد 10 طرح در کارگروه‌های تخصصی ارزیابی و آماده به سرمایه‌گذاران و داوران ارائه شدند.

در این رویداد بیش از 100 تیم فناور و 10 مجموعه ارائه‌کننده نیازها و چالش‌های فناورانه از سراسر استان حضور داشتند که در قالب 10 میز مذاکره با هم به گفت‌وگو و ارائه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود  پرداختند.

دکتر محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در همایش ملی فناورانه «تا ثریا» به چالش های زیست بوم علم و فنلوری استان و کشوراشاره و اظهار کرد: اصلی ترین و مهم ترین چالش دانش بنیان، عدم ارتباط صحیح و مطلوب بین اجزای اکوسیستم علم و فناوری در استان است.

عضوکمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: دانشگاه، آموزش و پرورش، صنایع به معنای عام (هر چیزی خارج از نظام اموزشی کشور)، نهادها و دستگاه های دولتی و عمومی، قوانین و مقررات، مسئولان متولی امر و شرکت های دانش بنیان از اجرای این اکوسیستم هستند.

وی اظهار داشت: ما هنوز نتوانستیم دانشگاه نسل سوم که دانشگاه کارآفرین، ماموریت گرا و مسئله محور است را در کشور جا بیندازیم ؛ لذا دانشگاه های ما باید به سرعت پوست اندازی کنند و به سمت دانشگاه های نسل سوم پیش بروند؛ چرا که در این مسیر هر چه بیشتر زمان از دست بدهیم از قافله فناوری دنیا عقب می مانیم

دکتر زاهدی خاطرنشان کرد: فناوران ما بر اساس توانمندی های خود خلق فناوری می کنند ولی چون اعضای زیست بوم علم و فناوری به صورت مجمع الجزایری عمل می کند و ارتبا خوبی با هم ندارند لذا نیازمندی های کشورهم چنان باقی می ماند.

وی ادامه داد: با توجه به توسعه فناوری و سرعت بالای تحولات علمی که هر سال تقریبا دو برابر می شود  به دلیل مجمع الجزایری عمل کردن، ما عقب می مانیم؛ لذا بین اجزای این اکوسیستم پیوستگی و در هم آمیختگی ایجاد شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، نبود نیروی انسانی ماهر را چالش دیگر حوزه زیست بوم علم و فناوری کشور برشمرد و عنوان کرد: این کمبود عوامل مختلفی دارد که یکی از آن ها دانشگاه هاست چرا که دانشگاه های ما از تربیت نیروی انسانی ماهر و حرفه ای که بتواند در خارج از دانشگاه به سرعت وارد بازار کار بشود و خلاق و کارآفرین بشود عقب هستند.

زاهدی با بیان اینکه دنیا در حال حاضر در مرحله گذراز دانشگاه های نسل چهارم به پنجم است، مطرح کرد: در نسل پنجم هیچ مسئله ای در خصوص تربیت کارآفرین ها وجود ندارد چرا که آن ها را پشت سر گذاشته اند ولی ما هنوز در دانشگاه های نسل دوم که مبتنی بر آموزش و صرف پژوهش است، مانده ایم.

وی بیان کرد: ما هنوز نتوانستیم دانشگاه نسل سوم که دانشگاه کارآفرین، ماموریت گرا و مسئله محور است را در کشور جا بیندازیم که این مسئله دلایل مختلفی دارد که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از وضعیت دانشگاه های کشور گفت: دانشگاه های ما باید به سرعت پوست اندازی کنند و به سمت دانشگاه های نسل سوم پیش بروند؛ چرا که در این مسیر هر چه بیشتر زمان از دست بدهیم از قافله فناوری دنیا عقب مانده و آنچه که در بیانیه گام دوم  انقلاب است در صورت غفلت دانشگاه ها به زودی محقق نمی شود.

زاهدی با بیان اینکه دستگاه ها منابع انسانی خلاق و فناور را کم دارند، مطرح کرد: متاسفانه در بحث استخدام، مدرک گرایی حاکم است و صلاحیت حرفه ای افراد مدنظر قرار نمی گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: عدم بهره گیری از قوانین یکی دیگر از چالش های پیش روی تولید و پیشرفت است و قوانین موجود ریسک پذیری  لازم را در برمی گیرد ولی تنها آگاهی از آن ها کافی نیست.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات و عدم بهره گیری از از توانمندی ها را از موانع به ثمر نشستن ایده ها برشمرد و اظهار کرد: باید بانک اطلاعاتی نیازهای استان و بانک اطلاعاتی توانمندی ها و فناوران ایجاد شود و هم چنین یک هماهنگ کننده در این بین وجود داشته باشد تا بتواند این دو بانک را با هم مرتبط کند.

زاهدی در پایان با یبان اینکه قانون جهش تولید اختیارات خوبی را به استانداران داده است که بتوانند از منابع و امکانات به خوبی استفاده کنند، به گسترش ارتباط بین صنعت ودانشگاه اشاره کرد و تسریع در صدور مجوزها را در جهت عملیاتی شدن ایده های فناورانه موثر دانست.

همچنین دکتر حسین مهرابی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان گفت: علم شامل سه مرحله تولید، توزیع و مصرف است که ما درمرحله تولید علم مشکل چندانی نداریم و در این زمینه جایگاه مناسبی در جهان داشته و در بخش های مختلف آن حرفی برای گفتن داریم.

معاون اقتصادی استاندار کرمان افزود: خوشبختانه با گسترش دانشگاه ها، فضای خوبی در کشور ایجاد شده است و هر کسی می تواند به راحتی در هر رشته ای که بخواهد تحصیل کند.

دکتر مهرابی تاکید کرد: در مسئله توزیع علم، مشکل ما این است کارهایی که در دانشگاه ها انجام می شود چطور به دست کسانی که نیازمند آن هستند برسد و این چالش اصلی پیش روی ماست که بین صنعت و دانشگاه ارتباط عملی برقرار کنیم.

وی در ادامه مطرح کرد: مصرف که سومین مرحله علم است پیچیدگی های خاص خودش را دارد و گره اصلی در این زمینه بحث تقاضا محوری در پژوهش و نوآوری است که براساس نظریه توسعه انگیزه ای تا زمانی که تقاضا برای یک نوآوری یا کالا در اقتصاد ایجا نشود هر کاری که در زمینه عرضه شود بی فایده است.

وی با اشاره به موضوع بی فایدگی آموزش در جهان عنوان کرد: انگیزه های اقتصادی باید سه ضلع مثلث علم را به هم وصل کند چرا که اگر انگیزه اقتصادی نباشد با شعار دادن و حرف زدن نمی توان کاری را انجام داد.

معاون اقتصادی استاندار کرمان درادامه به فعالیت های استانداری کرمان در زمینه دانش بنیان اشاره و اظهار کرد: در استان کرمان شورای دانش بنیان ذیل شورای برنامه ریزی استان راه اندازی شده است که شامل سه کمیته فرابخشی و چهار کمیته زیر بخشی است که با فعالیت های خود در زمینه دانش بنیان به نتایج خوبی رسیده است.

دکتر مهرابی احصا و استخراج حدود 900 نیاز فناورانه در استان کرمان را از جمله نتایج به دست آمده از فعالیت های شورای دانش بنیان استان برشمرد و گفت: از این 900 نیاز فناورانه ای که در کمیته های ممختلف احصا شده است حدود 700 مورد آن در بخش صنعت است که به قطعات بسیار ریز یا مواد شیمیایی بسیار خاص مربوط می شود.

وی افزود:  این نیازها را می توان در اختیار این رویداد قرار داد تا بتوان از نتیجه آن در معادن بزرگی مثل گل گهر، مس گوهر زمین صنایع لاستیک و ... که از معادن بزرگ استان محسوب می شوند، استفاده کرد.

معاون اقتصادی استاندار کرمان  بیان کرد: قانون جهش دانش بنیان که امسال تصویب و شیوه نامه آن ارسال شده است به ویژه ماده 11 آن دست ما را در کمک به  فعالیت های دانش بنیان باز می گذارد لذا استانداری حاضر است حامی مجموعه هایی باشد که کار عملی در این حوزه می کنند.

دکتر مهرابی خاطر نشان کرد: متاسفانه موازی کاری  زیادی در حوزه دانش بنیان در استان انجام می شود لذا برای حذف این موارد لازم است نقطه اتصالی به شورای دانش بنیانی استان برقرار کرد تا کارهای تکراری و بدون نتیجه کمتر شود.

رویداد تاثریا جمعه اول مهر در دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان برگزار شد.

 


١٠:٤١ - يکشنبه ١٧ مهر ١٤٠١    /    عدد : ٣٣٩٠    /    تعداد نمایش : ٩٥٧


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج