چاپ        ارسال به دوست

دکتر فدائی نژاد رئیس گروه آموزش، تحقیقات و فناوری مجمع بسبجیان و معاون دانشگاه خبر داد؛

تعامل گروه‌های هفتگانه مجمع بسیجیان استان با کانون‌های خدمت رضوی گسترش می یابد

دکتر روح اله فدائی نژاد  معاون اداری و مالی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته و رئیس گروه آموزش، تحقیقات و فناوری مجمع بسبجیان و معاون دانشگاه گفت: تعامل گروه‌های هفتگانه مجمع بسیجیان استان با کانون‌های خدمت رضوی گسترش می یابد و اعضا پیشنهادات خود را برای گروه ارسال نمایند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان در این جلسه که ۱۲ مرداد با حضور دکتر فدائی نژاد و استادانی از دانشگاه و سایر اعضا برگزار شد دکتر کاظمی رئیس مجمع بسیجیان در نشست گروه آموزش، تحقیقات و فناوری مجمع بسبجیان اظهار داشت:

گروه‌های هفتگانه مجمع بسیجیان استان با کانون‌های خدمت رضوی ارتباط و تعامل برقرار، به صورت حضوری جلسات برگزار و به دنبال روش کاری هستیم که به دلیل بیماری کرونا جلسات در فضای مجازی برگزار و اعضای گروه پیشنهادات و مطالب خود را در این فضا ارسال نمایند.

وی تصریح کرد: پل ارتباطی بین افراد صاحب نظر، اقشار بسیج و کانون های رضوی برای رسیدن به راهکارهای اجرایی و عملیاتی هم این گروه ها هستند و به تمام گروه ها اعلام شود در گروه ها و جز موضوعات علمی مرتبط با گروه هیچ مطلب دیگری نگذارند.

ایرانمنش مسئول کانون تعلیم و تربیت خادمیاران رضوی نیز گفت: ۴۵۰ خادمیار در چهار منطقه استان کرمان تقسیم بندی و ۱۵۰ نفر در شهر کرمان در کانون تعلیم و تربیت استان کرمان فعال می باشند. بیش از ۲۵۰۰ جلسه آموزشی برای دانش آموزان برگزار شده است.

ارتباط با موسسات علمی و آموزشی استان و برگزاری برنامه های ویژه جوانان و نوجوانان و کلاس های تخصصی و تعامل با آموزش و پرورش در بحث مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان مقاطع مختلف در کنار ورود به  آموزش های ضمن خدمت فرهنگیان و برگزاری دوره آنلاین سواد رسانه‌ای برای ۱۲۰۰۰  فرهنگی از پیشنهادات وی بود.

انجام مشاوره در مدارس دولتی و غیردولتی پیگیری استفاده از موسسات آموزشی و حرفه‌ای و همچنین موسسات زبان و کامپیوتر و  علاوه بر آموزش فعالیت های دیگری مانند خرید کتاب، برگزاری آزمون‌ها، آزمون‌های رایگان، کمک به افراد بی بضاعت مکرد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: به عنوان مثال کمک  ۶۰۰ میلیون تومانی یک خیر در شهرستان قلعه‌گنج و تحت پوشش و حمایت قرار دادن ۴۰۰ دانش آموز توسط خیر رفسنجانی در تابستان امسال و همچنین طرح مشارکتی جهت اموزش دانش اموزان ابتدایی در مرکز پایگاه سما شهر کرمان و سایر شهرستان ها انجام شد.

دکتر کاظمی رئیس مجمع بسیجیان استان در تکمیل گزارش فوق نحوه  ارائه خدمات در بستر سامانه خادمیاری را توضیح داد.

خانم حجت مسئول کانون کتاب و کتابخوانی آستان قدس رضوی نیز اعلام کرد: ۱۴۵ خادمیار از افراد علاقه مند و مجرب یا با تحصیلات مرتبط (کتابداری،ادبیات کودک،زبان وادبیات فارسی،علوم اجتماعی،روان شناسی،علوم تربیتی و...) که اکثرا یا کتابدار کتابخانه های عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کارمند نهاد کتابخانه های عمومی، ارشاد و کتابخانه های دانشگاه ها هستند در ۲۱ شهرستان استان کرمان عضو این کانون هستند.

او گفت: فعالیت های کانون کتاب و کتابخوانی شامل قصه گویی، مسابقات کتابخوانی، کتاب رسانی به مناطق محروم و فعالیت های فردی و گروهی در عرصه کتاب و کتابخوانی مانند برپایی نمایشگاه های کتاب، معرفی کتاب، نشست با نویسندگان، تصویرگران، ناشران، نشست های کتابخوانی،اهدای کتاب، معرفی شخصیت ها و رخدادها،سامان دهی کتابخانه های مساجد، مدارس، پایگاه های بسیج و... می باشد.

وی در تشریح مصادیق هر کدام از فعالیت های کانون کتاب وکتابخوانی افزود: یکی از فعالیت‌های این کانون قصه گویی در آسایشگاه ها، مهدکودک ها و پرورشگاه ها وخانه های کودک و نوجوان بهزیستی است .

مسابقات کتابخوانی با انتخاب و معرفی کتاب به مخاطب و بر گزاری مسابقه و اهدای جوایز به صورت حضوری یا غیر حضوری برگزار می شود.

کتابرسانی به مناطق محروم هم با اجرای طرح نذر کتاب(جمع آوری کتاب یا پول توسط خیرین برای خرید کتاب و اهدابه مناطق محروم یاساماندهی و تجهیز کتابخانه های مساجد و مکان های مختلف در روستاها و مناطق کم برخوردار انجام می شود.

ترویج فرهنگ مطالعه و اشاعه سیره رضوی را از اهداف این کانون اعلام می باشد. این کانون علاوه بر بحث اجرا، با ورود به بحث های پژوهشی، تحقیقاتی، آسیب شناسی، نیازسنجی،با در نظر گرفتن نیازهای مخاطبین اقدام به برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در بحث ترویج فرهنگ مطالعه و ... با رویکرد پژوهش های علمی مستند و قابل دفاع نموده است.

به‌ گفته حجت مشکلات جامعه در امر مطالعه و کتابخوانی، نبود و یا کمبود علاقه افراد به ‍کتاب و کتابخوانی و کم اهمیتی خانواده ها به فرهنگ مطالعه فرزندان و افت محتوایی و کیفیت ظاهری اثار مکتوب و افزایش قیمت است.

اگر چه به دلیل  بیماری کرونا  فعالیت های حضوری کانون کمرنگ و محدود شده اما با تشکیل گروه ها و کانال های مرتبط با کتاب توسط خادمیاران کتاب و کتابخوانی در سطح استان در پیام رسان ها فعالیت این کانون ادامه و همه فعالیت های کتاب محور (قصه گویی، معرفی کتاب، معرفی شخصیت، معرفی رخداد، نشست های کتابخوانی، نمایشگاه های مجازی کتاب و ...) در فضای مجازی درحال اجراست و بیش از سه هزار نفر مخاطب دارد.

برگزاری کارگاه های آموزشی و نشست با نویسندگان و... درفضاهای مجازی و زنده از توانمندی های کانون کتاب است. تهیه پایگاه های اطلاعاتی، معرفی کتاب و منابع مطالعاتی برای گروه های سنی مختلف  کودک، نوجوان و جوان  اقدام دیگر کانون کتاب و کتابخوانی کرمان است و برای عرصه های تخصصی‌تر و معرفی منابع دانشگاهی و کاربردی برای مخاطبین خاص درخواست همکاری می‌کنیم.

همکاری کانون کتاب با کانون های محله‌ای و پایگاه‌های بسیج مساجد و برپایی میزخدمت کتاب و اجرای فعالیت های کتاب محور و ارائه مشاوره کتاب از دیگر فعالیت های کانون کتاب و کتابخوانی نام است.

یکی از راههای ارتباطی این کانون با دانشگاهها را کارمندان خادمیار دانشگاه ها می باشد. همکاری و تعامل با کانون های کتاب سایر استان ها و برگزاری کارگاه های آموزشی در فضاهای مجازی از فعالیت های دیگر کانون کتاب است.

حجت اظهار داشت: مشارکت و همکاری در برنامه ها و پژوهش‌های کشوری مانند همایش بین المللی "فعالیت های داوطلبانه فرصتی برای پویا سازی و توسعه خدمات درکتابخانه ها، موزه ها و مراکز آرشيوی" که در نهم و دهم شهریور ماه اجرا می شود می‌توان نام برد‌ که به طور خاص دو پیش نشست با موضوع نقش داوطلبان در توسعه خدمات کتابخانه های کودکان و نوجوانان و ویژگی های کتاب خوب برای جذب مخاطب در فعالیت های داوطلبانه‌ی کتابخانه ای با مسئولیت کانون کتاب و کتابخوانی استان کرمان برگزار شده است.

تولید کتاب‌های صوتی (مورد نیاز و درخواست روشندلان) توسط خادمیاران کانون کتاب و کتابخوانی با همکاری کتابخانه ها فعالیت دیگر کانون می‌باشد.

اعزام سفیران دانایی در مناطق محروم و کم برخوردار در قالب اردوهای جهادی و اجرای فعالیت های کتاب محور برای مخاطبین و اهدای کتاب را از فعالیت‌های دیگر این کانون می باشد

وی اظهار امیدواری کرد: با هماهنگی بیشتر، کارهای علمی تر اتفاق بیفتد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات این گروه "بررسی دلایل عدم مطالعه و ارائه راهکار و روش های جذاب برای ایجاد انگیزه‌ی مطالعه در مخاطب"  باشد‌.

رئیس مجمع بسیجیان دکتر کاظمی، از دیگر فعالیت کانون های رضوی فعال شدن فعالیت مهدالرضاها در بستر مهد کودک ها با آموزش مربیان مهد می‌باشد.

وی گفت: در این راستا تعامل با بهزیستی و برخی از ادارات به صورت موردی برقرار و کتاب های مورد نیاز مهدالرضا را اهدا می کنیم.

وی تصریح کرد: گروه را حلقه تعامل و هماهنگی درون سازمانی و درخواست ارائه مطالب تخصصی در این بستر می نمایم.

خانم طهماسبی جانشین کانون اشتغال خادمیاران رضوی گفت: ارتباط و تعامل این کانون با بسیج علمی س.ثارالله، برقرار است.

وی افزود: فعالیت های این کانون در سه مقوله  تسهیلگری، سبک فرهنگ رضوی (فرهنگ کار) و پشتیبانی می باشد. در سبک فرهنگ کار رضوی کمترین کار، کار محسوب و بایستی منجر به درآمد شود. تسهیلگری با مراکز علمی پژوهشی، دانشگاه ها، نخبگان و مراکز پژوهش و رشد در حال انجام است.

او افزود: اولویت اصلی اتاق فکر کانون راه اندازی و فعال کردن واحدهای تولیدی راکد با استفاده ظرفیت اساتيد و دانشجویان است. با جذب خیرین، سرمایه در قالب تسهیلات به مخدومین اعطاء و سهامداران واحد تولیدی می شوند. واحدهای تولیدی مذکور موظف به بکارگیری مخدومین بیکار می شوند.

به گفته وی راه اندازی شرکت های تعاونی محله محور بر اساس پتانسیل ها و ظرفیت ها هر محله با هدف جذب سرمایه های مردمی و مشارکت انها تا مرحله توانمندسازی اعضای تعاونی می‌باشد.

خیریه‌ها به سمت ایجاد اشتغال و یا معرفی مخدومین جهت انجام کار گام برداشته و شرط اعطاء بسته حمایتی انجام کار توسط مخدومین است.

با هر نهادی که توان کمک به اشتغال این کانون‌ را داشت، مانند اداره کار، تامین اجتماعی، کمیته امداد، بهزیستی و ... جلسه برگزار و قول مساعد همکاری داده‌اند.

او افزود: برنامه ای جامع به عنوان زیست بوم اشتغال تنظیم و تدوین شده که خلأهایی هنوز دارد اما از دید برخی بزرگان سندی جامع و کامل و اگر قابلیت اجرایی پیدا کند میتوان تمام حلقه های مفقوده اشتغال استان را پیدا کرد.

طهماسبی خاطر نشان کرد: اینگونه نیست که کانون شغل ایجاد کند بلکه از ظرفیت امام رئوف (علیه السلام) به عنوان نخ تسبیح استفاده می‌کند و همه نهادهایی که موازی کار می‌کنند در کنار یکدیگر قرار دهد.

کانون فقط نظاره گر، طراح و اتاق فکر افرادی که دنبال ایجاد شغل و اشتغال پایدار باشند هست. به دنبال راه اندازی مدارسی هستیم که دانش آموزان ضمن آموزش مهارت در مدرسه، محصولات تولیدی خود را بصورت بازاریابی به فروش رسانده و ضمن کسب درامد به فعال اقتصادی تبدیل شوند.

فروش محصولاتی که فروش آن ها در داخل شکست خورده و یا بازار ندارند با مناطق آزاد و اقتصادی ارتباط برقرار کرده‌ایم تا این محصولات در بازارهای جهانی حتی اگر نشان نداشته باشد، با استفاده از نشان صادرکننده به فروش برسند.

دکتر کاظمی درادامه تصریح کرد: در کانون اشتغال بحث اشتغال زنان سرپرست خانوار به عنوان اولویت اول اشتغال در نظر گرفته شده تا با استفاده از ظرفیت نهادهای حمایتی‌ در یک مدت زمان دو تا سه ماهه زنان سرپرست خانوار نیازمند به کار، در مشاغل خرد خانگی، صنایع دستی و ... مشغول به کار شوند.

سند زیست بوم اشتغال کرمان در کانون اشتغال توليد تدوین شده است.

دکتر خواجه حسنی نایب‌رئیس گروه آموزش، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: ورود حلقه های میانی به هر دلیلی در کشور که بین حاکمیت و مردم ایفای نقش کنند واجب است و تعدد این مجموعه ها و عدم هم افزایی و تعامل جزء مشکلات انهاست.

با تعامل و هم افزایی بین این مجموعه‌ها منابع و الزامات در کنار یکدیگر، کارها سازمان یافته‌تر و از موازی کاری جلوگیری می شود.

پیشنهاد: برای ایجاد تعامل و هماهنگی بیشتر، در شهرستان‌ها ذیل این گروه بین شبکه علمی بسیج با کانون‌های خدمت رضوی تفاهم نامه‌ی تعامل و هم افزایی همه جانبه تنظیم و تمام فعالیت ها بین دو مجموعه هماهنگ گردد.

دکتر کاظمی افزود: هدف اصلی از تشکیل جلسات به این شکل، تعامل و هم افزایی بین مجمع و کانون های رضوی است و از پیشنهاد گسترش این طرح به شهرستانها استقبال می‌کنیم.

میرکمالی مسئول کانون های رضوی گفت: اول مرکز استان تعامل و هماهنگی شکل بگیرد و سپس به شهرستان ها گسترش پیدا کند چون تعامل و همکاری در استان بیشتر جنبه اندیشه ورزی و در شهرستان ها جنبه عملیاتی دارد. بنابراین نیاز هست در مرکز همفکری و هم اندیشی اندیشه انجام و در شهرستان ها هماهنگی و تعامل در اجرا صورت گیرد. البته شاید در شهرستان‌ها این ظرفیت نباشد.

دکتر یعقوبی عضو گروه پیشنهاد کرد: به‌ صورت مصداقی جلو برویم. در مباحث اقتصادی بزرگترین مشکل دنیای کنونی عرضه و فروش محصول است. افراد و ... که نفوذ دارند و قوی هستند محصول را عرضه و در بازار می‌فروشند اما خیلی از توليد کنندگان این قدرت را ندارند و از بازار حذف می‌شوند.

اولویت اصلی برای ارائه راهکار برنامه ریزی برای فروش و بازاریابی تولیدات کشاورزی، صنعتی، و... استان می‌باشد.

وی افزود: در بحث آموزش سردرگمی دیده می شود و مشکلاتی مانند عدم آموزش های لازم به مربیان، نبود بستر لازم آموزش، برخوردهای سلیقه‌ای و نبود معیار در اموزش، ناعادلانه و پائین بودن حقوق و دستمزد و ...  وجود دارد. بنابراین باید عمیق شده،  آسیب ها را شناسایی و راهکارها را پیدا و اجرایی کنیم.

کشور ما خیلی رشد کرده، دوره‌های متعدد تاریخی را بررسی کرده‌ام، به سرافرازی این دوره نداریم اما در جمهوری اسلامی یک مشکل هم زیاد است، بنابراین اولویت با آسیب شناسی است.

رئیس گروه دکتر فدایی اظهار داشت: اعضای گروه در مورد انتخاب اولویت های گروه و... نظر خود را ارسال کنند و با گسترش فعالیت‌ها و ایجاد ارتباطات با مجموعه های دیگر همکاری کنید.

وی تصریح کرد: تلاش شود جلسات حضوری برگزار و افراد شرکت کنند.

دکتر تابلی عضو گروه نیز عنوان کرد: موارد هم افزایی شامل خدمات، منابع، امکانات و ... می‌شود. برای اینکه مشخص شود این‌گروه می خواهد در چه موضوعات و چه ساختاری هم‌افزایی صورت بگیرد بایستی بصورت تئوری اساسنامه نوشته و موارد در اساسنامه ذکر شود.

وی پيشنهاد کرد: شورا یا گروه کارآفرینی در مجمع تعریف شود و چند کارآفرین برتر استان، افراد دانش بنیان، مراکز رشد و ... تشکیل و راهکارهای رفع مشکلات اشتغال را از این گروه دریافت کنیم.

از ظرفیت شورای کارآفرینی و اعضای این گروه برای حل مشکل اشتغال جوانان فارغ‌التحصیل استفاده شود.

شورای سیاستگذاری تعریف شود.

شورای تسهیلگری شامل افراد خیر، مدیران خبره تشکیل و انواع مشاوره مانند مشاوره حقوقی، مشاوره خانواده و ... داده شود.

همچنین شورای آموزش تشکیل شود.

حضور بعضی سازمان ها و جایشان مانند فنی حرفه ای، علوم پزشکی، دانشگاه باهنر و غیره در این گروه خالیست.

بسیج جهادگر و تسهیلگر است. بسیج دولت نیست. بنابراین تا الان سیاستگذاری صورت گرفته، پس فعالیت بسیج را به سمت عملیاتی شدن فعالیت ها ببرید.

خانم عسکرپور نماینده بسیج اساتید نیز گفت: تعامل و ارتباط بسیج اساتید و کانون‌های رضوی در رفع مشکلات مردم اقدامی عالیست.

در زمینه اشتغال، کارآفرینی، ارتباط با صنعت و ... نیاز به استفاده از هیئت علمی دانشگاه‌ها وجود دارد.

در زمینه فرهنگی ارتباط با دانشگاهها بیشتر و گره‌های فرهنگی جامعه باز شود.

دکتر بابایی عضو گروه مطرح کرد: در تائید نظر دکتر تابلی، منظم سازی و شفافیت ارتباطات به ما خیلی کمک می‌کند و این موضوع مد نظر قرار گیرد.

وی گفت: با استفاده از ظرفیت بسیج میتوان تفاهم نامه های ویژه با ارگان‌ها و... به امضا رسانده و تعاملات و ارتباطات بعدی برقرار شود.

در بحث تقویت بنیه علمی دانش آموزان بی بضاعت میتوان با موسسات علمی و آموزشی تفاهم نامه نوشته شود.

نجفی نماینده بسیج دانش آموزی هم گفت: ماموریت‌های علمی محوله به این سازمان از جمله کلاس‌های علمی، روش کار، بازدیدهای علمی، حمایت از مخترعین و مبتکرین در حال پیگیری و انجام می باشند.

رئیس گروه دکتر فدایی خاطر نشان کرد: حتماً مسئولان کانون‌های های رضوی با وی در تماس باشند تا مباحثی که به ساختار کمک میکند را با یکدیگر مبادله کنیم.

 

دکتر کاظمی پور با بیان اینکه گروه آموزش، تحقیقات و فناوری بستر و زیربنای سایر گروه‌هاست این سوالات را مطرح کرد: در صورت شکل گیری صحیح و ارائه الگوی شکل گیری صحیح، الگوی سایر گروه‌ها می شود‌. مثلا برای هماهنگی، هم افزایی بین مجموعه های دلسوز چه روشی استفاده شود که حضور، طرح ها، و کارها موثر و کاربردی و اجرایی شود.

یا چه راهکارهایی پیشنهاد شود که انجام درصد محدودی از راهکارها در بسیج سپاه و بخشی در کانون‌های رضوی اجرا شود و روش برای سایر بانکها و ادارات الگو شود.

پیشنهاد در کارگروه علمی چارچوب اولویتهای گروه را اعلام و مشخص شود آیا اشتغال جزء اولویت گروه هست.

وی در پایان گفت: موارد دیگر را رسمی اعلام کنید.

 


١٨:٢٨ - چهارشنبه ٢٦ مرداد ١٤٠١    /    عدد : ٣٣٠٢    /    تعداد نمایش : ٢٢٤


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج