چاپ        ارسال به دوست

معاون آموزشی وزیر علوم در چهارمین همایش ملی آموزش عالی تأکید کرد:

مدیر پروری؛ مأموریت ویژه دانشگاه‌ها است/ امضای تفاهم‌نامه مشترک بین سه وزارتخانه علوم، بهداشت و آموزش‌وپرورش به‌منظور معرفی چهره‌های برتر آموزشی

دکتر شریعتی نیاسر بابیان اینکه برای دانشگاه‌ها قائل به مأموریت‌گرایی هستیم، گفت: در حال حاضر مدیرپروری، مأموریت ویژه‌ دانشگاه‌های بزرگ و مطرح کشور است. 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در چهارمین همایش ملی آموزش عالی جامعه‌محور که امروز (دوشنبه) در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، بابیان اینکه ۴ سال گذشته ضرورت برگزاری این همایش احساس شد تا مسائل را در خانواده بزرگ آموزش عالی مطرح کنیم، گفت: خوشبختانه همایش امسال توأم با معرفی اساتید نمونه کشور شد و این هم‌زمانی بسیار معنادار است.

وی با تأکید بر اینکه فلسفه وجودی همایش ملی آموزش عالی، معرفی سرمایه‌های انسانی جامعه علمی است، افزود: جامعه ما نیاز به معرفی الگوها دارد و این محافل نیز در راستای همین موضوع است.

دکتر شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه محور اصلی این همایش، دانشگاه جامعه‌محور است، ادامه داد: برای دانشگاه‌ها قائل به مأموریت‌گرایی هستیم به این معنا که هرساله وزارت علوم یک مأموریت کلی برای آن‌ها تعریف می‌کند علاوه بر آن، دانشگاه‌های بزرگ و مطرح، مأموریت ویژه‌ای تحت عنوان مدیرپروری دارند.
معاون آموزشی وزیر علوم بابیان اینکه مدیرپروری به معنای پرورش انسان‌هایی است که بتوانند در شرایط سخت قابلیت‌های خود را برای اداره جامعه به‌کارگیرند، تصریح کرد: در بعضی از مراکز دانشگاهی بزرگ شاهد بودیم که آزمایشگاهی را به‌عنوان آزمایشگاه اجتماعی در سطح ملی و بین‌المللی به‌عنوان یک درس مهارتی تعریف می‌کنند تا دانش‌آموختگان بتوانند در شرایط سخت مدیریت را بیاموزند.

وی گفت: لازم است تا فرهیختگان مروری بر چهل‌ساله گذشته داشته باشند تا دریابند چند درصد مدیران کشور، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های شاخص کشور هستند. این بررسی و تحلیل به‌نوعی می‌تواند مسئولیت و مأموریت‌های بزرگ دانشگاه‌ها را بیش‌ازپیش ترسیم کند.

معاون آموزشی وزیر علوم علت معرفی اساتید نمونه در چهارمین همایش آموزش عالی را گرامیداشت یاد و خاطره استاد مطهری دانست و افزود: امیدواریم در سال‌های آینده در آستانه روز معلم، فراتر از نام این استاد گام برداریم و به گزیده‌های از آثار ایشان اشاره داشته باشیم.

دکتر شریعتی نیاسر در تشریح روند معرفی استادان نمونه بیان کرد: در سال ۱۳۸۸ دستورالعمل تعیین و معرفی اساتید نمونه تصویب و در سال ۱۳۹۶ بازنگری شد که مهم‌ترین هدف آن نیز تجلیل از هیئت‌علمی جامعه دانشگاهی در سطح کشور و تکریم شأن و منزلت فرهیختگان جامعه در نظر گرفته شد. دانشگاه‌ها معمولاً این اساتید را به ستاد معرفی می‌کنند البته ستاد ۳۰ درصد افزایش ضریب مضاعف برای دانشگاه‌های محروم قائل می‌شود و سپس آن را بررسی می‌کنند.

وی در رابطه با نحوه انتخاب اظهار داشت: معمولاً در دانشگاه کمیته‌ای متشکل از رئیس، معاونان آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ۳نفر از اعضای هیئت ممیزه و دبیر هیئت ممیزه منطقه یا دانشگاه تشکیل جلسه می‌دهند و نفرات را به وزارت علوم معرفی می‌کنند و این افراد در کمیته‌ای مرکب از معاونان، مدیرکل دفتر وزارتی، ۲نفر از اعضای هیئت ممیزه و ۲نفر از شخصیت‌های برجسته علمی بررسی و درنهایت با تائید وزیر علوم تصویب می‌شود.

معاون آموزشی وزیر علوم درخصوص امتیازات در نظر گرفته‌شده برای برگزیدگان افزود: برای اعضای هیئت‌علمی آموزشی بین ۲۰۰ تا ۲۸۰ امتیاز و هیئت‌علمی پژوهشی ۱۰۰ تا ۱۵۰ امتیاز پیش‌بینی‌شده است.

دکتر شریعتی نیاسر ادامه داد: طی سال‌های ۹۰ تا ۹۶ حدود ۳۹۴ شخصیت برجسته علمی از ۴۷ مرکز آموزش عالی کشور معرفی شده‌اند و معمولاً این افراد از همه زیر نظام‌های آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی بوده‌اند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته از مجموع ۲۲ نفر از معرفی‌شدگان علوم پایه ۳ نفر، از مجموع ۲۳ نفر از برگزیدگان فنی و مهندسی ۴ نفر و از مجموع ۱۲ نفر کشاورزی و دامپزشکی ۳ نفر و در حوزه علوم انسانی و هنر نیز ۳ نفر و درمجموع ۱۳ نفر معرفی شدند اما در دانشگاه شهید چمران اهواز استثنائاً دو نفر که یکی از این استادان در حوزه سیلاب خدمات بی‌شماری را ارائه داده است مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند.

معاون آموزشی وزارت علوم در رابطه با ملاک در نظرگیری معرفی‌شدگان عنوان کرد: ازجمله این ملاک‌ها این است که معرفی‌شدگان، در شرایطی که معرفی شدند نباید مسئولیت اجرایی در دانشگاه خود داشته باشند.

دکتر شریعتی نیاسر گفت: امیدواریم در پرتو این گردهمایی در کنار اساتید نمونه بتوانیم از ظرفیت‌های آن‌ها بهره‌مند شویم و لازم است تا جامعه از ویژگی‌های اساتید آگاهی بیشتری پیدا کنند چراکه جامعه دانشگاهی در بخش‌های مختلف مدیریتی اعم از ایجاد امید در جامعه و به تصویر کشیدن الگوهای موفق می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی در ادامه درخصوص معرفی سرآمدان آموزش گفت: در همین راستا درمجموع ۷ نفر از دانشگاه‌های فردوسی مشهد، صنعتی شریف، تهران، صنعتی امیرکبیر، شهید چمران و بوعلی سینا انتخاب شدند که البته نقش کارگروه‌های تخصصی در این رابطه بسیار تأثیرگذار بوده است.

وی مطرح کرد: برای معرفی این افراد هدف این بود بتوانیم نقش آموزش را در بخش‌های مختلف جامعه به نحو بهتری به تصویر بکشیم زیرا آموزش امری فراگیر است و تنها مختص آموزش عالی نیست و بر همین اساس تفاهم‌نامه بین سه وزارتخانه علوم، بهداشت و آموزش‌وپرورش به‌منظور معرفی چهره برتر آموزشی به امضا رسید که پیرو آن در سال آینده با همبستگی و همفکری این سه وزارتخانه می‌توانیم از چهره برتر در حوزه اجرایی و آموزشی تقدیر و تجلیل کنیم.

ز.ح ۷۴/ ل.م ۵۴/ ع. ع ۵۷


٠٨:٤٧ - سه شنبه ١٠ ارديبهشت ١٣٩٨    /    عدد : ١٤١٦    /    تعداد نمایش : ١٢٥٤


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج