اطلاعرسانی علم و فناوری و نیازهای مرتبط جامعه از یک پنجره واحد، شناسایی دانشمندان، نخبگان و سرآمدان همواره مدنظر سیاستگذاران بوده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی با آیندهنگری، ضرورت ایجاد و ارتقای سکوهای ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری را در مورخ 1400/10/7 تصویب و ابلاغ نموده است. بر اساس ماده 4 این مصوبه ایجاد ساختار نهادی برای برنامهریزی و پیادهسازی سیاستهای ابلاغی در حوزه آموزش عالی، پژوهش، فناوری و نوآوری بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد. در این راستا وزارت عتف این ماموریت را به موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) سپرده است.
بق اساسنامه جدید مؤسسه ISC که در تاریخ 1401/12/7 به تصویب شورای گسترش آموزش عالی رسید، با تغییر نمودار سازمانی و ایجاد معاونت فناوری و مدیریت سکوهای علم و فناوری در یک سال گذشته، اقدام به راهاندازی 3 سکوی علم و فناری: "نظام ایدهها و نیازها"، "درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا)" و "سرآمدان علم و فناوری و دیپلماسی علمی" کرد که در ادامه گزارش اقدامات انجام شده ارائه می شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی بر تکمیل زنجیره علم، فناوری و نوآوری با جامعه و صنعت، به منظور کمک به کاربردی نمودن دانش، طرحهای تحقیقاتی و پارساها (پایاننامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری) همواره تاکید نموده اند. لذا به منظور پایش و پردازش نیازهای کشور، مشارکت عموم متخصصین جامعه در حل مسائل کشور، استفاده از ظرفیتهای گسترده موجود در کشور در کلیه سطوح و تکمیل زنجیره ایده تا پدیده و تجاریسازی نوآوریها، دستاوردهای پژوهشی و اختراعات، در جهت ساختن ایرانی پیشرو، توسعه یافته و ایجاد بستر مناسب برای تمام ایرانیان مشتاق خدمت و علاقمند به مشارکت نظام ایدهها و نیازها، توسط موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در اردیبهشت ماه سال 1401معرفی شده و با آدرس https://nan.ac در دسترس عموم میباشد. این نظام بر پایهی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامههای پیشنهادی وزیر محترم عتف جناب آقای دکتر زلفی گل ایجاد شده است.
ورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری با شناخت اهمیت سکوهای علم و فناوری، نظام ایدهها و نیازها و اهداف آن، در بیست و نهمین جلسه (تاریخ 03/04/1402) با حضور رئیس محترم جمهور، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس محترم موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) و اعضای محترم شورا مصوب نمود که نظام ایدهها و نیازها به عنوان پنجره واحد علوم، تحقیقات و فناوری کشور فعالیت خود را ادامه دهد
دو هدف اصلی تعریف نظام ایدهها و نیازها یکپارچهسازی سامانههای مشابه و کاربردی نمودن تحقیقات از جمله پارساهای (پایاننامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری) دانشجویی در راستای رفع نیازهای کشور میباشد. یکپارچهسازی سامانههای مشابه در حوزه نیازها و ایدهها در کشور به عنوان یکی از اهداف اصلی در نظر گرفته شده است. سیاستگذاریهای مرتبط با نظام ایدهها و نیازها با راهبری کمیته اجرایی و با حضور مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری و انجام می گردد. یکی از اولین وزارتخانه ها که همکاری با نظام ایدهها و نیازها را آغاز نمود، وزارت نفت می باشد. سامانه عرضه و تقاضای وزارت نفت با آدرس https://mop.nan.ac طراحی و پیادهسازی شده است که تقاضاهای فناورانه این وزارتخانه با درخت فناوری پنج سطحی در دسترس عموم قرار گرفته است. همچنین، ارتباط سامانه با برخی سامانههای مشابه در کشور به صورت ماشینی برقرار شده است. به منظور برآوردن هدف دوم، طرح استادمحوری برای اولین بار در جهت جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی مبتنی بر حل نیازهای کشور به دو شیوه با آزمون و بدون آزمون در سال 1402 معرفی گردیده است. در این راستا زیرسامانه استادمحوری با آدرس https://parsa.nan.ac در نظام ایدهها و نیازها ارائه شده است. عملکرد یکساله نظام ایدهها و نیازها با جزییات بیشتر در ادامه این گزارش تحلیلی ارائه شده است.
به گزارش ارائه شده دبیرخانه نظام ایدهها و نیازها در تاریخ 31 شهریور ماه 1402، تعداد ایدهها و نیازهای ثبت شده به تفکیک زمان ثبت آنها و حوزه موضوعی ثبت شده بصورت نمودارهای زیر میباشند. تعداد 9797 نیاز و 1836 ایده در سامانه ثبت شده است که بیشترین نیازها به ترتیب مربوط به حوزه موضوعی فنی و مهندسی، علوم پایه، علومانسانی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم بهداشت، هنر و دامپزشکی بوده است.
استاد محوری یک طرح نوین برای کاربردی نمودن پارساهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رفع مشکلات جامعه است. پایه این طرح بر اساس پژوهش بنا شده و برای انجام آن به افراد متخصص و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیاز است. با توجه به رسالت نظام ایدهها و نیازها در جهت سوق دادن پارساها به سوی نیازهای کشور، در این شیوه استاد پذیرنده طرحی را برای رفع نیازهای جامعه از سامانه نظام ایدهها و نیازها انتخاب و با کمک دانشجویان موفق و برتر اقدام به انجام آن میکند. برای نخستین بار در کشور اگر اعضای هیئت علمی دانشگاه ها راهحلی برای حل یکی از مسائل کشور داشته باشند، می توانند دانشجو به منظور حل مساله موردنظر جذب نمایند. لازم به ذکر است که سهمیه طرح استادمحوری به صورت سهمیه مازاد برای استاد دانشگاه درنظر گرفته شده است.
رئیس ISC گفت: در صورتی که نیاز مدنظر استاد دانشگاه در سامانه وجود نداشته باشد، امکان تعریف نیاز با شرایط ذکر شده در شیوه نامه اجرایی وجود دارد. طرح استادمحوری متعلق به دانشگاه خاصی نبوده و همه دانشگاه های کشور از این طرح استفاده می کنند. این طرح به دو صورت بدون آزمون برای دانشجویان استعداد درخشان و با پذیرش از طریق آزمون تعریف شده است. این طرح از آنجا که توسط متخصصین و پژوهشگران کشور انجام می شود؛ قطعا" تاثیر بسزایی در رفع نیازها و رشد جامعه و همچنین بالا بردن سطح رضایتمندی افراد از زندگی دارد. مستندات، آییننامهها و فرآیندهای اجرایی طرح استادمحوری در زیرسامانه استادمحوری نظام ایدهها و نیازها به آدرس https://parsa.nan.ac در دسترس عموم است.
به گزارش ارائه شده توسط دبیرخانه نظام ایدهها و نیازها در تاریخ 31/06/1402، تعداد 1097 درخواست ثبت پارسا برای شرکت در طرح استادمحوری در سامانه نظام ایده ها و نیازها به ثبت رسیده است که بیشترین ثبت پارسا به ترتیب در حوزه های موضوعی فنی و مهندسی با 435، علوم انسانی با 261 و علوم پایه با 225 صورت گرفته است.
اعضای هیات علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان نیز در سامانه نظام ایدهها و نیازها درخواست خود را در طرح استادمحوری ثبت کرده اند.
لینک گزارش word
لینک کامل گزارش pdf